Arrinca en Lisboa o proxecto iRead4Skills, a nova aposta da Unión Europea para alfabetizar á poboación adulta

O CiTIUS contribuirá coa súa experiencia na área do Procesamento de Linguaxe Natural (PLN) á iniciativa para mellorar as capacidades das persoas adultas con baixo nivel de alfabetización.

Avaliar e reducir as carencias en competencias lectoras dos adultos con baixo nivel de alfabetización, promovendo así o desenvolvemento das súas competencias fundamentais e transversais. Con este obxectivo nace o proxecto iRead4Skills, un novo consorcio liderado pola Universidade Nova de Lisboa no que o CiTIUS axuntará esforzos xunto a outras 7 institucións europeas durante os próximos tres anos para mellorar a formación de persoas adultas, que comezou a traballar formalmente este venres na capital portuguesa durante a reunión de lanzamento do proxecto.

A iniciativa conta con socios expertos en ciencias sociais, humanidades e ámbito TIC de 4 países distintos (Portugal, España, Bélxica e Luxemburgo) e está financiada pola Unión Europea con preto de 2,7 millóns de euros, a través do seu prestixioso Programa marco de investigación e innovación 'Horizon Europe'. Entre os membros desta nova alianza interdisciplinar atópanse universidades, un experto en políticas educativas e unha empresa TIC.

Mellorar a capacitación desde a comprensión lectora

iRead4Skills avaliará as capacidades de lectura das persoas adultas con baixo nivel de alfabetización e desenvolverá ferramentas para tentar mellorar estas habilidades. Con todo, o obxectivo do proxecto é aínda máis ambicioso: «aínda que a atención céntrase nas competencias lectoras, cremos que reducir os problemas identificados neste ámbito será fundamental para que as persoas desenvolvan e melloren outras competencias transversais, como a comunicación ou a capacidade para resolver problemas», afirma Marcos Garcia, investigador Ramón e Cajal do CiTIUS e responsable da achega do centro da USC ao proxecto.

Ao longo de iRead4Skills identificarase e supervisará a relación entre a mellora das competencias lectoras e outras competencias, como son as competencias fundamentais (aritmética ou TIC); competencias transversais (competencias técnicas, de comunicación, traballo en equipo, linguas estranxeiras, trato co cliente, resolución de problemas, planificación...); e mesmo de distintas competencias xenéricas, como a motivación, a cidadanía ou o benestar.

O proxecto fornecerá, ademais, un sistema de lectura intelixente para avaliar a complexidade dos textos e suxerir lecturas adecuadas en función do nivel de alfabetización de cada persoa. Este sistema usarase tamén para axudar ás persoas encargadas de formar e producir os textos á hora de crear ou adaptar textos co nivel de complexidade adecuado en relación cos lectores aos que van dirixidos. «Desde o CiTIUS centrarémonos na parte de análise lingüística e tratamento de textos», afirma Marcos Garcia. «Por unha banda, colaboraremos na definición de niveis de complexidade lingüística e lexibilidade; por outro, desenvolveremos ferramentas computacionales baseadas en Procesamento de Linguaxe Natural, para a identificación e clasificación automática destes niveis». O investigador destaca tamén a variante multilingüística: «a nosa contribución a este proxecto permitiranos traballar tanto en portugués como en español, así como colaborar cos equipos dentro do proxecto que se centrarán na análise e procesamento de textos en francés», explica.

iRead4Skills promoverá distintas iniciativas innovadoras no proceso de aprendizaxe empregada para que os adultos con baixo nivel de alfabetización adquiran e fixar competencias transversais e duradeiras, promovendo que estes avances axústense ás necesidades sempre cambiantes do mercado laboral. Para iso, desenvolverase e poñerá en funcionamento unha aplicación de acceso aberto que permitirá a formación e o desenvolvemento de competencias avanzadas mediante medios dixitais, que estará dispoñible tanto para o alumnado como para o persoal encargado de exercer a docencia.

Maior capacidade, maior integración

A capacidade de lectura é fundamental para adquirir coñecementos técnicos e científicos, ben sexa en contextos de educación e formación formais, como a Aprendizaxe de persoas Adultas, ben en contextos de traballo prácticos e empíricos (como cando as empresas proporcionan por escrito información ou instrucións específicas aos seus traballadores). As persoas cun baixo nivel de alfabetización son menos capaces de adquirir e manter as competencias transversais e duradeiras necesarias para seguir o ritmo dos cambios do mercado laboral e levar unha vida plena e con sentido.

Financiado pola Unión Europea. As opinións expresadas son responsabilidade exclusiva dos autores e non reflicten necesariamente as da Unión Europea. Nin a Unión Europea nin a autoridade que concede a subvención poden ser consideradas responsables das mesmas.